Utilitzar bosses de tela per eliminar les de plàstic, comprar a granel, un mercat d’intercanvi i màquines per bescanviar ampolles de plàstic per diners o bitllets de transport són les opcions preferides
Ahir al matí es va celebrar el Consell Municipal d’Infants del Masnou d’aquest curs, a la Sala Joan Comellas de l’Edifici Centre. Hi van participar 32 representants de l’alumnat de 6è de primària de totes les escoles del Masnou, dos per cada grup bombolla. Són més representants que en la darrera edició del Consell d’Infants, en què el van formar 20 alumnes. El motiu d’aquest augment ha estat la creació dels grups bombolla. En estar format cadascun per menys alumnes, hi ha més grups bombolla que les classes que hi havia abans de la pandèmia.
En la sessió d’ahir del Consell d’Infants es van aplicar les mesures preventives davant la COVID-19. La sessió es va retransmetre en directe a través del canal de Youtube de l’Ajuntament, on ha quedat penjat el vídeo. Va fer d’amfitrió l’alcalde, Jaume Oliveras, acompanyat de tres membres més de l’Equip de Govern: Maria Llarás (quarta tinenta d’Alcaldia i coordinadora de l’Àrea de Comunitat i Persones), Cristina Ramos (cinquena tienta d’Alcaldia i regidora d’Educació i Transició Ecològica i Desenvolupament Sostenible) i Sergio González (regidor de Cicles de Vida).
Els i les alumnes van debatre i van votar una quarantena de propostes encaminades a reduir la generació de residus al Masnou. Prèviament, durant aquest curs, havien treballat a classe aquest tema amb els seus companys i companyes. Durant el debat d’ahir es va crear un interessant intercanvi d’opinions, preguntes i respostes entre els representants de l’alumnat i amb l’alcalde i la regidora d’Educació. Finalment, la proposta més votada com a acció prioritària és el foment de l’ús de bosses de tela, reutilitzables, i eliminar totalment les de plàstic. Va aconseguir 20 punts. La segona opció preferida demana impulsar la compra a granel (12 punts). La següent va obtenir 11 punts: organitzar un mercat d’intercanvi. La quarta posició la va aconseguir la proposta d’instal·lar màquines per bescanviar ampolles de plàstic per diners o per bitllets de transport públic. Tres propostes més van aconseguir punts, entre 2 i 6.
A més de debatre i votar les idees presentades, els i les alumnes van escoltar l’explicació de la regidora Cristina Ramos respecte a les propostes que van ser escollides pel darrer Consell d’Infants, el del curs 2018-2019. La pandèmia i el confinament domiciliari van impedir que es dugués a terme el del curs passat. Ramos va detallar que l’Ajuntament no ha pogut tirar endavant la proposta guanyadora del Consell d’Infants anterior, que consistia en la instal·lació d’una plataforma de jocs marina, flotant, davant la platja. Ramos va precisar que si l’Ajuntament l’executés, incompliria el compromís de treballar per assolir els objectius de desenvolupament sostenible determinats per Nacions Unides l’any 2015. Per exemple, n'hi ha un que marca l’obligació de vetllar per la proliferació de la vida submarina i la plataforma la perjudicaria allà on s’instal·lés. A banda, va explicar els avenços que s’han fet aquests dos anys respecte a les altres dues accions guanyadores en el Consell d’Infants del 2019: la millora de l’accessibilitat a les platges i dur a terme campanyes per fomentar el civisme i la conservació mediambiental del mar i les platges.
La sessió del Consell d’Infants culmina un procés participatiu que duen a terme els i les estudiants durant el curs. S’inicia amb visites de l’alumnat a l’Ajuntament, en les quals se’ls explica el funcionament de la institució i se’ls proposa el tema de treball, que és diferent cada curs. Després, una tècnica del consistori visita les escoles per donar-los suport a l’hora de dur a terme el procés participatiu a l’aula. Finalment, els i les representants debaten i voten les propostes treballades prèviament a l’escola.