S'aprova el pla de treball i la diagnosi del Projecte educatiu del Masnou

Última revisió 01-03-2022 09:28
25/02/2022

En ser un document viu i en contínua revisió, tothom pot unir-se al grup impulsor i participar-hi per fer del municipi una vila educadora

El Projecte educatiu del Masnou (PEM) acaba de completar la seva primera fase, que es podria qualificar de teòrica, amb l’aprovació de la diagnosi inicial i del pla de treball del PEM. Tot plegat s’ha dut a terme amb la participació d’un equip tècnic de la Diputació de Barcelona. Ha culminat la seva feina amb el lliurament de l’informe final del procés d’elaboració del PEM, que inclou la diagnosi educativa del Masnou.

El segon document aprovat, el pla de treball per al període 2022-2026, recull les accions concretes que es volen executar. S’ha elaborat mitjançant el procés participatiu que s’ha dut a terme durant prop d’un any, però que continua ben viu, ja que ara comença la fase pràctica. Com tot el procés que s’ha seguit fins ara, és oberta a la participació de tota la ciutadania. Per tant, tothom qui vulgui implicar-s’hi, ja sigui integrant-se al grup impulsor o a través de col·laboracions concretes através dels grups de treball Decàleg de la mobilitat i Història viva, pot fer-ho escrivint un correu electrònic a l’adreça educació@elmasnou.cat.

L’aprovació oficial de les bases sobre les quals s’ha de desenvolupar el PEM, que són la diagnosi i el pla de treball, es va dur a terme al darrer Ple municipal, celebrat el 17 de febrer. Va tirar endavant amb 17 vots a favor, de l’Equip de Govern (ERC i PSC) i de JxCAT-Units, Cs i CUP. Fem Masnou (3 vots) es va abstenir. Es van emetre 20 vots en lloc de 21 per l’absència de Meritxell Blanch, regidora de JxCAT-Units.

Cristina Ramos, cinquena tinenta d’alcaldia i regidora d’Educació, va destacar el procés participatiu realitzat, va agrair la feina de totes les persones que s’hi han implicat i va detallar els eixos que estructuren les accions del pla de treball: l’educació en tots els àmbits de la vida, l’educació al llarg de la vida i el Masnou m’educa. A més, s’hi inclou un apartat per enfortir l’ecosistema educatiu del Masnou. “Agafem empenta per ser una vila educadora i reivindicar que 'Al Masnou l’educació ens mou'”, va dir per recordar el lema del PEM i l’adhesió del municipi a la Carta de Ciutats Educadores, aprovada per unanimitat al Ple Municipal del 16 de desembre del 2021.

Neus Villarrubia, portaveu de Fem Masnou, va ser la veu més crítica respecte a la proposta que es va dur al Ple d’aquest febrer, malgrat admetre “estar d’acord amb la iniciativa [...] i amb el procés certament participatiu”. “No ens convenç el resultat, la concreció final de les accions en el pla de treball”, va dir per sustentar l’abstenció del seu grup. Al seu parer, i entre altres crítiques, “s’han fet retallades importants” respecte a les propostes que van sorgir a les jornades participatives. “Això evidencia el que ja sabíem, que, per a aquest Equip de Govern, la participació és una pura escenificació, però no hi creuen com a via per assolir el bon govern”, va reblar.

Al seu torn, Mireia Noy, portaveu de la CUP, va considerar que els documents que es van aprovar dibuixen un PEM “extens i ambiciós”. “Valorem la feina feta”, va afirmar, per tot seguit apuntar que “ara toca dur-lo a terme”. Va denunciar que en els documents aprovats no s’hi hagi inclòs el Casal Popular la Mina com a espai de participació i autoorganització dels i les joves: “Sembla invisible”. També va expressar escepticisme “envers el compliment de les fites”. “Esperem més concreció i en farem el seguiment per tal que cap proposta no quedi al calaix”, va avançar. La resta de grups municipals no van participar en aquest debat.

“Les decisions que recullen els documents i les conclusions han sortit del procés de participació, no les he decidides jo, ni l’Equip de Govern ni la tècnica d’Educació”, es va defensar la regidora Ramos per respondre les crítiques, especialment les de Villarrubia. “La participació és oberta i s’ha d’acceptar; a vegades qui participa no pensa com nosaltres”, va afegir. En qualsevol cas, es va mostrar conciliadora recordant que “és un projecte viu, obert, en contínua revisió, i no tenim cap intenció que es quedi en un calaix”. També va convidar a revisar els detalls de les mesures que inclou, ja que molts són transversals i s’implementen des de diverses àrees municipals, com poden ser els ajuts que s’atorguen per a la realització d’activitats extraescolars.

En el tancament del debat, l’alcalde, Jaume Oliveras, va posar en valor la importància del que s'havia aprovat i va felicitar “tot l’equip d’Educació i la regidora”. “No és un pla del govern; és un pla de tota la comunitat educativa. Esperem que tiri endavant”, va manifestar tot recordant que “és el segon cop que s’aprova un pla educatiu”: “El primer el va encapçalar la regidora Giol; aquest, la regidora Ramos”.

Jornada participativa del PEM, juny del 2021.
Jornada participativa del PEM, juny del 2021.
Autor: Ramon Boadella.