L'Ajuntament, el Servei Català de la Salut i els col·lectius implicats debaten sobre l'atenció primària al Masnou

Última revisió 10-11-2020 10:59
09/11/2020

L'ajustament de l'horari actual del servei d'urgències al Centre d'Atenció Primària del Masnou, que passaria a ser de 8 a 20 h cada dia de la setmana (festius inclosos), el trasllat de les ambulàncies a les portes del mateix CAP i la millora de la comunicació respecte a les novetats en l'atenció primària són les propostes que ha posat damunt la taula el Servei Català de la Salut (el CatSalut) a l'Ajuntament del Masnou. Ho ha fet en una reunió mantinguda telemàticament la setmana passada, que ha estat la primera del grup de debat per a la recuperació del servei d'urgències al CAP del Masnou, sorgit de la declaració institucional aprovada per unanimitat al Ple del mes de juliol. En aquest grup de debat hi van prendre part l'alcalde, Jaume Oliveras; la regidora de Salut Comunitària, Yulay Martínez; representants dels grups municipals, de la Taula de Salut Comunitària (TASAC) i de la plataforma veïnal que promou accions per al retorn de les urgències al municipi, a banda de la representació del mateix CatSalut i de l'Institut Català de la Salut (ICS).

L'alcalde va qualificar les propostes plantejades com a positives, si bé va instar a continuar el debat per a la recuperació de la totalitat de l'horari d'urgències un cop cessi la situació epidemiològica actual. De fet, de bon inici Oliveras va expressar tres preocupacions per part del consistori: la situació actual de pandèmia agreujada, amb l’increment del nombre de casos i un risc de contagi molt elevat, la reducció del servei d'urgències i la manca d'informació respecte al Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP) de Badalona i els nous serveis d'atenció primària, i el col·lapse de l'atenció actual, motiu pel qual va tornar a oferir recursos municipals com a suport.

Representants dels grups municipals i de la plataforma veïnal del Masnou, Alella i Teià van posar l'accent, amb matisos, en la necessitat d'una major inversió en sanitat i de proximitat amb una ciutadania, que "se sent abandonada i desprotegida" i que "percep que s'està perdent qualitat en termes de salut".

Per part de l'àmplia representació dels gestors de la salut pública, liderada per Anna Aran, gerent del CatSalut de la regió sanitària que abraça el Masnou, es van donar extenses explicacions del seu posicionament, basat en un pla d'enfortiment de l'atenció primària que la pandèmia ha accelerat. Així, van explicar que aquest enfortiment passa per l'increment de recursos per contractar gestors COVID i altres professionals que permetin donar resposta i acompanyament a les persones amb cronicitats al marge de la COVID, i també pel desplegament del Pla nacional d'urgències de Catalunya (PLANUC) a la regió MetroNord, que implica el reforç dels CUAP, amb els objectius de descongestionar hospitals i reforçar l'atenció domiciliària. Referint-se al Masnou en concret, van donar xifres relatives a la pandèmia, que segueix la mateixa tendència que en l’àmbit global de Catalunya, i també van comentar que és un dels quatre municipis de la zona en què s'estan fent proves pilot per a la millora de l'atenció telefònica. Pel que fa a l'e-consulta, amb tres mil persones usuàries d'aquest servei, hi ha un índex de satisfacció molt elevat entre la població masnovina.

Els i les professionals del món sanitari vinculats al Masnou i representants de la TASAC van defensar i demanar confiança a la planificació dels gestors de la salut, que van qualificar de "medicina del segle xxi", per bé que al mateix temps van demanar millores en la comunicació amb la ciutadania, "que no entén els canvis", i es van postular com a intermediaris per fer aquesta tasca pedagògica.

En espera que es concretin les propostes anunciades per la gerent del CatSalut, l'alcalde va convidar les persones assistents a mantenir noves trobades per tal de debatre el present i el futur de l'atenció primària al municipi.