El Senat paralitza el projecte que el Ministeri volia dur a terme al litoral del Masnou

Última revisió 25-03-2021 13:00
25/03/2021

Amb 154 vots a favor, 98 en contra i 6 abstencions, el Senat va aprovar ahir, 24 de març, la moció que demana la implementació d'una estratègia d'actuació a la comarca de Maresme pel que fa als estudis de dinàmica litoral i en relació amb la defensa i millora de les platges amb problemes erosius, considerant els efectes del canvi climàtic. Va ser presentada pel senador Bernat Picornell, en nom d'ERC, després de transaccionar-la amb el PSOE, i hi van votar a favor tots els partits a excepció de PP i VOX, que hi van votar en contra, i Cs que s’hi va abstenir.

A la moció, s’insta el Govern central, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, a replantejar el projecte de l'any 2014. Planteja l'elaboració d'un nou estudi en el qual, sense perjudici de l'existència en aquesta zona d'infraestructures d'interès general i autonòmic —línia de ferrocarril, autovia A-2, nuclis urbans, diversos ports esportius...—, i sense descartar la reconsideració de la seva actual ubicació, permeti la utilització de solucions per al litoral que respectin els ecosistemes marins i les dinàmiques geomorfològiques naturals.

També es recull la petició que es paralitzin totes aquelles actuacions a les quals s'oposin els plens dels ajuntaments dels municipis on la intervenció es vol dur a terme, com és el cas del Masnou. Alhora, es proposa convocar totes les alcaldies afectades i crear una taula de coordinació entre el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, per les seves competències al litoral; el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, per les seves competències en carreteres i ferrocarril; la Generalitat de Catalunya, per les seves competència en ports i aigua; els ajuntaments afectats, i el Consell Comarcal, per acordar mesures conjuntes.

Finalment, es demana elaborar un informe sobre els fluxos sòlids fluvials, de sediments, i el seu col·lapse en els embassaments per tal d’oferir perspectives de sostenibilitat en deltes i platges.

El projecte, elaborat l'any 2014 pel Ministeri, preveia la construcció d’uns 30 dics i espigons i el dragatge de sorra en desenes de punts al llarg de tot el litoral maresmenc. El passat mes de desembre, es va publicar al BOE la declaració d'impacte ambiental del projecte d'actuació per al tram del Masnou-Premià de Mar, que feia referència a diverses actuacions amb un cost d'uns 14 milions d'euros. Aquestes intervencions incloïen la construcció d'un espigó de 120 metres perpendicular a la línia de costa, un altre de paral·lel a Premià de Mar, el dragatge de 250.000 m3 de sorra del fons marí, el transvasament de 391.000 m3 de sorra de la platja d'Ocata i la construcció d'un espigó de 140 metres al dic del port del Masnou.

Conseqüència d'aquestes actuacions previstes, ajuntaments com el Masnou, Canet de Mar, Arenys de Mar o Sant Pol de Mar s’hi van posicionar en contra i van aprovar mocions als seus plens. A més a més, el passat mes de febrer, l’Ajuntament del Masnou va presentar al Ministeri una proposta amb alternatives al projecte que, fins ahir, es preveia executar.