Nou pas perquè la modificació urbanística de Can Bernades, on s'ubica el Càmping Masnou, esdevingui ferma

Última revisió 31-01-2022 10:04
28/01/2022

El projecte d’implementar zones verdes d’aparcament va acaparar bona part del protagonisme al Ple municipal d’ahir, tot i no figurar a l’ordre del dia

El Ple municipal del gener, celebrat ahir de manera telemàtica per l’alt nivell de contagis de COVID-19, va fer un nou pas perquè la modificació urbanística de Can Bernades esdevingui definitiva. Afecta els terrenys on es troba el Càmping Masnou.

Ahir va tirar endavant l’aprovació provisional, amb els 12 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC i PSC) i, de nou, amb tots els vots de l’oposició en contra, que en sumen 9 (Fem Masnou, JxCAT-Units, Cs i CUP). Ara cal traslladar el projecte a la Comissió Territorial d’Urbanisme de l’Arc Metropolità de Barcelona (Generalitat de Catalunya), perquè revisi el projecte i l’aprovi definitivament. Ara bé, si hi fa algun requeriment, s’hauria d’incorporar i fer l’aprovació final al Ple.

En definitiva, la modificació que s’havia aprovat inicialment al Ple municipal del setembre passat va superar ahir una nova etapa. Amb tot, cal precisar que a la sessió d’ahir s’hi van incorporar algunes de les al·legacions presentades en el període d’exposició pública. En ser modificacions no substancials, no cal tornar a sotmetre la proposta a l’aprovació inicial, a diferència del que es va haver de fer al setembre en relació amb la modificació aprovada a la sessió plenària del 18 de febrer de l’any passat.

Per tant, en allò substancial, el projecte continua sent el mateix que al setembre. Tal com defensa l’Equip de Govern, en veu de Ricard Plana, tercer tinent d’Alcaldia i regidor d’Urbanisme, la modificació redueix significativament la superfície que la propietat del terreny podia dedicar a la construcció d’habitatges privats (segons el planejament vigent) per destinar més metres quadrats a zona verda i habitatge protegit. A més, minven de 12.734 a 6.422 els metres quadrats el sòl que es poden dedicar a habitatge privat. La proporció és la contrària respecte al sòl que es destinarà a zones verdes, equipament i vials. En el planejament vigent s'hi destinaven 6.369 metres quadrats (1.910 per a zona verda). Amb la modificació, passen a ser 12.011 (7.797 de zona verda).

Un altre canvi notable és que al planejament vigent no es reservava terreny per a habitatge protegit. Amb la modificació, s’hi han de destinar 1.210 metres quadrats de sòl, on es poden construir 39 habitatges de protecció oficial. En paral·lel, malgrat trobar-se en un altre indret del municipi, la modificació inclou la requalificació de la Fabriqueta, que ja no es podrà dedicar a cap aprofitament privat i passarà a ser íntegrament de titularitat municipal. És un edifici amb valor històric i patrimonial que es troba al nucli antic, al carrer de Joan Roig, i que l’Ajuntament vol recuperar per donar-li un ús públic. La propietat actual és la mateixa que posseeix els terrenys de Can Bernades.

Oposició frontal

Les posicions dels grups polítics no s’han mogut ni un mil·límetre respecte a les que han expressat totes les vegades que aquest projecte s’ha dut al Ple. Mentre l’Equip de Govern reafirma l’interès públic d’aquesta modificació, bona part dels portaveus de l’oposició van utilitzar la mateixa paraula per denigrar-la, qualificant-la de pelotazo urbanístic per als propietaris dels terrenys.

Una d’elles va ser Isa Redaño, en nom de Fem Masnou, que va lamentar que, “havent portat el projecte urbanístic tantes vegades al Ple municipal, l’Equip de Govern no hagi aprofitat les oportunitats que ha tingut per escoltar i rectificar”. Va qualificar de “maquillatge verd” les informacions que es publiquen a la revista El Masnou Viu referents a la protecció del medi ambient, quan “aposten per un projecte amb centenars de nous pisos, amb els seus corresponents cotxes, concentrats en una de les poques zones del municipi que no estan densament urbanitzades”.

“No estem d’acord amb pràcticament res d’aquest projecte”, va manifestar Romà López, portaveu de JxCAT-Units, formació que hi va presentar diverses al·legacions. “No calen més habitatges d’obra nova al nostre municipi, on hi ha més morts que naixements i un 6% d’habitatges buits. No hi ha la necessitat d’implementar més edificabilitat i densitat”, resumia. Per al regidor, el projecte beneficia “l’interès particular del propietari”. En aquest sentit, va denunciar la compensació que es preveu (900.000 euros) pel cessament de l’activitat del càmping, “que està en liquidació” i que, per tant, “ja no té activitat”.  “Tota la proposta és molt greu, té moltes irregularitats i actuarem en conseqüència”, va advertir.

Frans Avilés, portaveu de Cs, es va expressar en termes molt similars i va reiterar els arguments del seu grup en contra del projecte: “Sembla que ERC i PSC han oblidat les conseqüències de fer política a base de pelotazos.” Va subratllar el seu “absolut desacord” amb la modificació i, en concret, “amb l’augment d’edificació”, en entendre que “no respon ni a l’interès públic ni al general, sinó al d’un particular”.

Mireia Noy, portaveu de la CUP, també va explicitar el seu rebuig absolut, tot i ser l’única que no va utilitzar l’esmentat castellanisme: “No volem que es construeixi més al Masnou, ni més pisos, ni més persones, ni més cotxes.” Va recordar, a més, l’opció preferida de la CUP, que hauria estat la municipalització del càmping: “Hem deixat perdre l’oportunitat de gestionar de manera sostenible un establiment turístic i d’elaborar unes polítiques turístiques que beneficiïn el nostre poble”.

“Interès públic”

“Si no volem ni més pisos ni més persones, què s’ha de respondre als joves del Masnou que han de marxar a viure a un altre lloc?”, va preguntar el regidor d’Urbanisme, Ricard Plana, en la rèplica a una part de les posicions exposades per la CUP i per JxCAT-Units. “Nosaltres intentem ser empàtics i buscar solucions –continuava Plana. Com que no podem fer miracles, hem de fer pisos per solucionar part del problema. Sí que cal augmentar la densitat, de forma ordenada, però no podem dir a la gent que no hi cap i que ha de marxar”. Més endavant, en la contrarèplica, Mireia Noy va precisar: “Són les polítiques actuals les que fan marxar les joves, perquè no podem pagar els lloguers.” També va afirmar que els habitatges de protecció social no garanteixen que els joves puguin pagar-los, a més de recordar “que poden trigar vuit anys a fer-se”.

Per combatre les acusacions d’afavorir un pelotazo, Plana va recordar que si no s’aprova aquesta modificació es mantindrà la qualificació vigent: “El que es pot fer ara són 12.000 metres quadrats per a habitatges de luxe i que a la Fabriqueta s’hi puguin fer pisos. Potser és això el que voleu”, va etzibar a Romà López, tot defensant l’interès públic de la proposta de l’Equip de Govern, sobretot pel sòl que es guanya per a habitatge protegit i per a zona verda. Quant a les compensacions per a la propietat, va recordar que és obligatori incloure una previsió i que “no ho pagarà l’Ajuntament, sinó que són els privats beneficiats els qui compensaran els perjudicats”. Va precisar, a més, que ara es fa una estimació, però que “és després, quan s’elaboren els projectes de reparcel·lació i urbanització, quan s’han de refer els càlculs i concretar les quantitats”. Respecte a la indemnització per cessament de l’activitat, es va mostrar sorprès per haver de concretar que el valor d’un negoci no rau només en els beneficis que hagi pogut tenir en determinats exercicis, sinó que hi ha actius que continuen tenint valor, encara que siguin d’empreses en liquidació. Més enllà de qüestionar les previsions que inclou la modificació per a indemnitzacions i compensacions, els portaveus de JxCAT-Units i de Cs van insistir que, al seu parer, no s’ha explicat com s’han calculat.

Aparcaments de zona verda

Tot i que no figurava a l’ordre del dia del Ple, el projecte d’implementar zones d’àrea verda d’aparcament al nucli antic i al barri d’Ocata (actuació prevista al Pla de mobilitat 2016-2021) va acaparar bona part del protagonisme la sessió d’ahir.

En primer lloc, perquè va ser l’únic assumpte que es va tractar a l’Audiència pública, que té lloc mitja hora abans de l’inici del Ple. Quan aquest se celebra de forma telemàtica, com ahir, l’Audiència pública es convoca si alguna persona o entitat ha sol·licitat intervenir-hi. Si és així, el secretari de la corporació llegeix l’escrit presentat. En aquesta ocasió el signava el president de l’Associació de Veïns Ocata Activa, que  mostrava una claríssima oposició al projecte i acusava l’Equip de Govern de falta de transparència, per no haver-se publicat cap notícia específica sobre aquest assumpte als mitjans municipals ni haver-se fet cap comunicació directa al veïnat. L’escrit de l’entitat també criticava la taxa prevista per als residents que vulguin fer-ne ús, 73 euros a l’any, i concloïa que l’objectiu final era l’explotació econòmica.

En conseqüència, l’entitat sol·licita la paralització del projecte de creació de les zones verdes d’aparcament, que es faci una campanya informativa i es convoqui una consulta popular “perquè siguin els veïns els que decideixin”. “En el cas de decidir unilateralment aquesta mesura recaptatòria d’estacionament regulat –precisava el text–, volem que sigui a tot el terme municipal, amb la modalitat de zona taronja”, que és gratuïta per als vehicles empadronats al Masnou, però de pagament per a la resta. També sol·licitaven que es retiressin de la via pública els vehicles abandonats i que es regularitzessin els guals.

Dos dels grups de l’oposició (JxCAT-Units i Cs) van alinear-se amb la pràctica totalitat dels arguments i les peticions plantejades per Ocata Activa. Van expressar-ho en la mateixa Audiència prèvia, però també al torn de precs i preguntes del Ple. Va ser en aquest moment quan Isa Redaño, regidora de Fem Masnou, va abordar l’assumpte. Va recordar que el seu grup va ser l’únic que no havia votat a favor –es va abstenir– de la proposta que havia presentat l’Equip de Govern, el febrer del 2021, sobre la gestió de l’aparcament, que incorporava la zona verda. També va citar una reunió que van mantenir amb el regidor de Mobilitat i Via Pública, Albert Alfaro, que els va explicar el projecte. Va queixar-se per no haver rebut encara, “nou mesos més tard”, la documentació addicional que van demanar aleshores. Va manifestar que Fem Masnou està d’acord “amb l’impuls de mesures que redueixin l’ús del cotxe i millorin l’aparcament, però sempre des del debat obert i transparent amb la ciutadania. [...] Lamentem la poca transparència del Govern amb el nostre grup i amb el veïnat en general respecte a aquest projecte tan rellevant”, va afirmar Redaño. Finalment, va reiterar la seva petició per disposar de més informació abans que se celebrin les noves reunions que l’Equip de Govern s’ha compromès a convocar. La CUP no es va pronunciar sobre aquest tema.

En la resposta expressada a l’Audiència prèvia, el regidor de Mobilitat i Via Pública va negar cap mena d’ocultació sobre el projecte i va descartar que hi hagi “interessos amagats”. També va precisar que s’ha d’ajornar la implementació de la primera fase de zones verdes. Inicialment, s’havia previst iniciar-la el proper mes d’abril, però “el retard en la constitució de l’empresa pública [SUMEM SL, a qui s’encarrega la gestió integral de l’aparcament regulat al municipi] i altres condicionants fan que el conjunt del calendari porti retard”. “Ara estem valorant les fases d’implementació”, va precisar el regidor. Al fil d’això, al torn de precs i preguntes, va anunciar “reunions de treball” amb els grups de l’oposició “per arribar a consensos, en la regulació de l’estacionament i en l’impuls d’altres mesures que redueixin l’ús del vehicle i millorin l’aparcament”.

“Un cop definit tot plegat –avançava Alfaro–, tota la informació serà compartida amb la ciutadania amb antelació suficient”. De fet, des de l’Equip de Govern es va insistir en el fet que aquest projecte constava en “expedients que han estat votats en aquest Ple”. Alfaro va citar, en concret, dues ocasions. El primer cop, en plantejar al Ple “el projecte d’establiment del servei de l’estacionament regulat, on ja es feia menció de l’àrea verda [...], el mes de febrer del 2021, amb l’abstenció de Fem Masnou i la resta de vots a favor”. En segon lloc, quan es va proposar “l’encàrrec de la gestió de l’aparcament regulat a SUMEM [...], aprovat per unanimitat al Ple d’octubre del 2021”.

Més enllà dels procediments, des de l’Equip de Govern es va subratllar que aquesta mesura és necessària per millorar el benestar dels veïns i veïnes, per tal que tinguin prioritat per estacionar a les zones “on hi ha una dificultat extrema d’aparcament i una gran pressió externa de vehicles”. A  més, i atorgant la mateixa rellevància, va assegurar que es tracta d’una mesura concreta per avançar en la sostenibilitat de la mobilitat. “La gestió integral de l’aparcament és indestriable del Pla de mobilitat urbana i sostenible i està vinculada als Objectius de Desenvolupament Sostenible i a la lluita davant l’emergència climàtica que hem declarat en aquest Ple”. Va recordar, a més, l’aprovació del Pla de transició energètica, “que té, entre els seus eixos estratègics, la mobilitat sense cotxe”.

Altres punts del Ple

- Aprovació, si escau, de l'esborrany de l'acta del Ple ordinari del 16 de desembre de 2021.
S’aprova.

- Informacions i comunicacions de l'Alcaldia.

- Donar compte dels decrets d'Alcaldia.

- Donar compte de la xifra oficial de població resultant de la revisió del padró municipal referida a 1 de gener de 2021.
La xifra oficial de població al Masnou l'1 de gener de 2021 és 23.848 habitants.

- Modificació dels nomenaments dels i les representants titulats i suplents dels grups municipals, de capacitat reconeguda i entitats al Consell de Promoció Econòmica.
S’aprova, amb 20 vots a favor (ERC, Fem Masnou, PSC, JxCAT-Units i Cs) i 1 abstenció (CUP).

- Devolució de la garantia definitiva del lot 3, corresponent a l'àrea de servei núm. 3, de la concessió del servei de temporada de la platja del terme municipal del Masnou, per al període 2013-2017.
S’aprova, amb 15 vots a favor (ERC, Fem Masnou i PSC), 3 abstencions (JxCAT-Units) i 3 vots en contra (Cs i CUP).

- Devolució de la garantia definitiva del contracte de la gestió indirecta, en règim de concessió, del servei d’escola municipal de música del Masnou, SC 10/2013.

S’aprova, amb 17 vots a favor (ERC, Fem Masnou, PSC i Cs) i 4 abstencions (JxCAT-Units i CUP).

- Resolució per mutu acord del Conveni de col·laboració i delegació de competències amb el Consell Comarcal del Maresme pel projecte L’herència del Maresme. Rutes turístiques pel patrimoni cultural de la comarca, a cofinançar pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (programa operatiu FEDER 2014-2020).

S’aprova, amb 15 vots a favor (ERC, Fem Masnou i PSC) i 6 abstencions (JxCAT-Units, Cs i CUP).

- Autorització de la pròrroga de la delegació de competències de la Deixalleria de la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis d’Alella, el Masnou i Teià a favor del Consell Comarcal del Maresme (CCM) per l’exercici 2022.

S’aprova, amb 14 vots a favor (ERC, PSC i Cs) i 7 abstencions (Fem Masnou, JxCAT-Units i CUP).

- Contesta de l'Equip de Govern als precs i les preguntes de la sessió anterior.

- Precs i preguntes adreçats a l'Equip de Govern.

- Moció presentada pel Grup Municipal de JxCAT-UNITS per tal de fer el pagament d'impostos estatals a l'Agència Tributària de Catalunya (ATC).

Es retira aquest punt de l’ordre del dia.

- Declaració institucional presentada pel Grup Municipal de JxCAT-UNITS per aclarir la veritat sobre els atemptats de Barcelona i Cambrils del 17 d'agost.

S’aprova, amb 16 vots a favor (ERC, Fem Masnou, JxCAT-Units i CUP) i 5 en contra (PSC i Cs).

El Ple del 27 de gener del 2022 s'ha celebrat de forma telemàtica.
El Ple del 27 de gener del 2022 s'ha celebrat de forma telemàtica.

Vídeos

Ple ordinari del dia 27 de gener de 2022

Audiència prèvia del dia 27 de gener de 2022