S'expliquen les al·legacions presentades en un Consell de la Vila en què també s'anuncia un procés participatiu per elaborar el Pla de mobilitat
L’Ajuntament del Masnou ha presentat al·legacions per tal que la Generalitat de Catalunya modifiqui alguns aspectes del projecte de creació de nous enllaços a l’autopista C-32 i de millora dels existents. L’alcalde, Jaume Oliveras, va explicar les demandes de l’Ajuntament ahir, 31 de març, en una sessió ordinària del Consell de la Vila, el màxim òrgan de participació ciutadana del municipi.
L’Ajuntament valora positivament el projecte en la seva globalitat, tal com es va evidenciar a l’audiència pública que es va fer el 31 de gener per explicar-lo a la ciutadania. A grans trets, es preveu que millori notablement la mobilitat al municipi, perquè reduirà el trànsit a l’interior del nucli urbà i a l’N-II. Això s’aconseguirà amb la creació d’una nova connexió entre l’autopista i la carretera de Teià. Donarà servei als barris masnovins propers a les avingudes del President Kennedy i de Cusí i Furtunet, perquè es construiran nous vials laterals al cantó de muntanya de l’autopista que dirigiran els vehicles cap al nou accés. Per tant, el trànsit que generen els veïns i les empreses de les zones limítrofs entre el Masnou i Teià ja no haurà d’anar fins a l’enllaç de la carretera d’Alella, que també es millorarà amb l’execució del mateix projecte.
No obstant la satisfacció de l’Ajuntament del Masnou amb la globalitat del projecte, s’han presentat al·legacions per retocar-ne aspectes concrets que podrien causar perjudicis als barris de la zona. En primer lloc, es demanen mesures per reduir el soroll de l'autopista, com ara la incorporació de pantalles acústiques i de paviment sonoreductor. També es demana que es limiti la velocitat a 80-100 km/h en aquest tram. Aquest canvi no sols minimitzaria el soroll, sinó que també reduiria l’emissió de gasos i milloraria la seguretat viària.
Amb la resta d’al·legacions es proposen retocs, sempre fent explícit el posicionament favorable de l’Ajuntament envers les alternatives que inclou el projecte i que es consideren més beneficioses per a la mobilitat i la seguretat viària dels barris de l’entorn de l’autopista. Per exemple, se sol·licita que es reformi el carrer del Camí d’Alella per adaptar-lo al previsible augment de trànsit que absorbirà en quedar connectat amb un vial lateral d’accés a l’autopista que es construirà al cantó muntanya. Alhora, l’Ajuntament planteja que s’aprofiti l’actuació al Camí d’Alella per afegir-hi un carril bici que seria el perllongament del vial exclusiu per a ciclistes i vianants que el projecte vol crear per connectar el fons de Rials amb el carrer de Badalona i l’avinguda de Joan XXIII. A banda, i fent un salt a l’altre cantó de l’autopista, es demana que s’incorpori un altre vial lateral que connectaria més directament l’autopista amb l’avinguda de Kennedy. Això reduiria l’increment de trànsit a l’interior de Teià que generarà la nova connexió. Finalment, es demana ampliar el nombre de places d’aparcament a l’intercanviador entre transport públic i privat que es vol crear a l’enllaç entre la C-32 i la carretera d’Alella.
L’alcalde va aprofitar la sessió d’ahir del Consell de la Vila per anunciar la propera posada en marxa d’un procés participatiu que servirà per elaborar el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible del Masnou (PMUSM). Es vol engegar a partir del mes de juliol, amb la convocatòria de tallers participatius i l’obertura d’una pàgina web per recollir propostes en línia.
En paral·lel, es crearan comissions per abordar actuacions concretes, com ara la millora dels accessos a l’autopista i la transformació de la carretera N-II perquè sigui un passeig. També se’n crearà una amb representants polítics, que es vol constituir al Ple municipal, una altra amb ciutadans experts en mobilitat i, encara una última més, formada per membres del Consell de la Vila. De fet, set dels seus integrants van aprofitar la sessió d’ahir per oferir-s’hi. En aquests moments, s’estan fent els estudis que serviran per fer la diagnosi del PMUSM, un document de caràcter transversal que planificarà la mobilitat al Masnou durant diversos anys i que l’Ajuntament del Masnou preveu enllestir durant el 2026.