Els nous accessos a la C-32 i la pacificació de l'N-II propiciaran "un canvi radical" de la mobilitat

Última revisió 06-02-2025 08:47
31/01/2025

L’alcalde i el regidor de Mobilitat expliquen davant uns 150 veïns que els canvis a l’autopista reduiran el trànsit a l’interior del Masnou

Prop de 150 persones van assistir ahir al vespre a l’audiència pública convocada per l’Ajuntament al barri del Masnou Alt per explicar el projecte de millora de la connectivitat de l’autopista C-32 que va presentar la Generalitat de Catalunya el 16 de gener. El nombre de veïns i veïnes que va acudir-hi va ser superior al que s’havia previst, cosa que demostra l’interès que desperta aquest assumpte. Va anar-hi tanta gent que, en els moments de màxima afluència, la sala on es feia la presentació, al centre cívic Els Vienesos, no tenia prou espai per encabir-hi tothom.

Va ser l’alcalde, Jaume Oliveras, qui va presentar el projecte publicat per la Generalitat, i va subratllar que els nous accessos que es crearan a la C-32 implicaran un “canvi radical” de la mobilitat al Masnou. I és que les noves connexions faran que es redueixi el trànsit als carrers de l’interior del municipi, perquè molts barris tindran accessos molt més directes a l’autopista. Oliveras va incidir en el fet que es poden presentar al·legacions al projecte presentat per la Generalitat, que es troba ara en fase d’exposició pública, fins al 27 de març.

Quant al calendari, l’alcalde es va mostrar prudent, tot i que va aventurar que és possible que els treballs comencin l’any 2026: “Podem ser relativament optimistes, perquè el projecte actual té un alt grau de definició”. “Com a municipi, ens interessa que els nous accessos s’obrin tan aviat com sigui possible, però també que es facin bé”, va matisar. En aquest sentit, va subratllar la coordinació que manté l’Equip de Govern masnoví amb els ajuntaments d’Alella i Teià, que han unificat objectius, criteris i peticions per tal d’incidir amb més força i que la Generalitat acabi executant el projecte més beneficiós per a tots tres municipis.

El regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Ricard Plana, va fer servir un projector per mostrar i explicar en detall les millores en la connectivitat de la C-32 per a aquests tres municipis. Sent rigorosos, a l’entorn del Masnou només es preveu un nou accés directe a l’autopista, el que l’enllaçarà amb la carretera de Teià. Ara bé, es faran altres actuacions que, a la pràctica, establiran noves connexions amb la C-32 des de les avingudes de Joan XXIII, de Cusí i Furtunet i del President Johm F. Kennedy. Això s’aconseguirà amb la construcció de nous vials que funcionaran com a lateral de l’autopista, cosa que generarà itineraris molt més directes per entrar i sortir de l’autopista des de molts barris del Masnou.

Per tant, bona part dels vehicles ja no hauran d’anar a buscar l’accés de la carretera de l’Alella. Això alliberà carrers com el de les Guilleries o el de la Mare de Déu del Pilar de bona part del trànsit que suporten actualment. Tant l’alcalde com el regidor van agrair l’actitud d’Alella i de Teià a l’hora de convenir que els nous vials es construeixin al cantó muntanya de l’autopista, perquè l’altre, el del Masnou, té una densitat urbana molt més gran. Alhora, això descarta que el parc de Vallmora pugui veure’s afectat.

Aquesta derivació del trànsit cap a l’autopista també beneficiarà l’N-II, una carretera que es transformarà en un passeig. Aquest projecte és diferent al de la millora de la connectivitat amb la C-32, però també es va aprofitar la presentació d’ahir per comentar-lo, tenint en compte la interrelació existent entre tots dos pel transvasament de trànsit que va provocar l’eliminació dels peatges de l’autopista i que s’intensificarà quan totes aquestes transformacions es facin realitat. En resum, a l’N-II s’eliminaran carrils de circulació de vehicles per tal d’ampliar les voreres i construir-hi un carril bici que, a llarg termini, hauria de travessar el Maresme de sud a nord. A més, es preveu la construcció de rotondes per millorar la connexió de l’N-II amb Can Teixidor, el carrer del Torrent de Can Gaio i la carretera de Teià. Sobre la transformació de l’N-II, val la pena recordar que l’Ajuntament va presentar, el setembre del 2021, el seu avantprojecte amb la intenció de facilitar que la Generalitat de Catalunya encetés la reforma d’aquesta carretera pel Baix Maresme i que el Masnou fos un dels primers municipis que se’n beneficiessin.

Al final de la presentació, una vintena de veïns i veïnes van prendre la paraula per fer preguntes i plantejar dubtes. Una de les peticions més repetides va ser que s’implantin mesures per reduir el soroll que emet el trànsit de l’autopista, i es va expressar el temor que s’agreugi la contaminació acústica que pateix el veïnat dels barris propers. Tant l’alcalde com el regidor van respondre que l’estudi d’impacte ambiental ha de tenir-ho en compte i es van comprometre a insistir a la Generalitat perquè prengui les mesures que calguin per minimitzar el soroll. Hi va haver altres veïns que van mostrar preocupació per l’augment del trànsit que hi pot haver a les avingudes de Cusí i Furtunet, de Joan XXIII i del President Kennedy i entorns, i van demanar que es fomenti la seguretat dels vianants mitjançant accions com la millora de les voreres. A banda, i entre altres temes, algunes persones van preguntar sobre els accessos a l’N-II per als vehicles des de carrers del Masnou. En resum, i segons Oliveras i Plana, com que es pretén pacificar la via, es procurarà desincentivar que els vehicles utilitzin carrers com el del Torrent Umbert o el de Veneçuela, entre d'altres, per entrar-hi o sortir-ne.