L'Alcalde, Jaume Oliveras, subratlla l'obligació de millorar la recollida selectiva en la darrera xerrada sobre els nous contenidors intel·ligents
Prop de 150 persones van assistir el dissabte 18 d’octubre a la darrera de les quatre xerrades obertes a la ciutadania que ha organitzat l’Ajuntament per explicar el nou sistema de recollida de residus que s’està implantant, basat en contenidors intel·ligents. L’alcalde, Jaume Oliveras, va incidir en el motiu del canvi de sistema, que respon a l’obligatorietat de millorar els percentatges de recollida selectiva al Masnou, per imperatiu legal. Alhora, s’implanta el nou sistema per contenir els costos de la gestió de residus i evitar les sancions i els recàrrecs que podria haver d’afrontar el municipi si continua sense assolir els objectius de reciclatge marcats per la Unió Europea.
“El sistema que ha escollit l’Ajuntament [el dels contenidors intel·ligents] és el més obert, fàcil i flexible per a la ciutadania”, va afirmar l’alcalde, just abans de subratllar que cal que el Masnou millori els seus percentatges de recollida selectiva: “Hem de fer-ho”. Va precisar que s’aniran fent els ajustos que siguin necessaris per fomentar que tothom separi correctament els residus i per resoldre les disfuncions, dificultats o problemes que pugui trobar-se la ciutadania. En aquest sentit, durant la xerrada es va recomanar que s’utilitzin els canals d’atenció personalitzada si es volen plantejar consultes o circumstàncies que dificultin l’ús correcte dels contenidors. D’aquesta manera, es podran proposar solucions a aquests casos, sempre que siguin viables.
La xerrada va ser conduïda per dues expertes en la matèria, de l’empresa Vincle Ambiental. Van insistir en l’exigència legal que obliga els municipis a complir els objectius de reciclatge i a pagar íntegrament el cost de la gestió dels residus amb la taxa d’escombraries. Dit d’una altra manera: si el Masnou no aconsegueix reduir significativament la fracció de la resta, incrementant el pes relatiu de la recollida de l’orgànica, dels envasos, del vidre i del paper i cartró, haurà d’encarir notablement la taxa d’escombraries els propers anys, perquè la gestió de residus no pot ser deficitària.
La resta és tot allò que no es recicla. La pràctica totalitat d’aquesta fracció s’incinera, un procés que no ha parat d’encarir-se i que ho continuarà fent. A més, s’imposen recàrrecs i sancions als municipis pel volum de resta que generen. Per contra, les altres fraccions són valoritzables. És a dir, els municipis que aporten material reciclable ben separat reben una compensació en funció de les tones que en proporcionen.
Per tot plegat, el contenidor de la resta serà l’únic que, a partir del 12 de gener del 2026, només es podrà utilitzar tres dies a la setmana: els dimecres, els divendres i els diumenges, tot i que hi ha determinades situacions en què s’atorgaran permisos per obrir-lo més dies. Els altres contenidors es podran obrir cada dia i a qualsevol hora. A més, no hi haurà restriccions per zones; tots els veïns i veïnes podran utilitzar totes les àrees de contenidors del municipi.
Així, el canvi més significatiu del nou sistema no serà efectiu fins al 12 de gener de l’any que ve. A partir d’aleshores, caldrà utilitzar un dispositiu (una targeta, un clauer o l’aplicació mòbil bitPAYT) per obrir els contenidors. Tal com es va explicar a la xerrada, a partir del 10 de novembre del 2025 tots els domicilis i comerços del Masnou rebran una carta amb un codi QR que servirà per recollir aquests dispositius i vincular-los al domicili o comerç.
Per tal que el tràmit sigui fàcil i ràpid, cal conservar la carta i presentar-la emplenada als punts d’entrega que s’habilitaran durant quatre setmanes, entre el novembre i el desembre. Les persones que viuen en un habitatge de la seva propietat només hauran d’anar-hi amb la carta i el DNI. En canvi, les persones que viuen de lloguer hauran de portar signada l’autorització del propietari o propietària, o bé el contracte de lloguer, sempre que hi consti la referència cadastral. Els llogaters i llogateres han d’aportar algun d’aquests documents, perquè les targetes i els clauers es vincularan als immobles. Així doncs, s’entregarà una targeta i un clauer per domicili. No obstant això últim, l’aplicació bitPAYT sí que permet que diversos telèfons mòbils comparteixin el mateix usuari i puguin obrir els contenidors en nom d’un domicili o establiment.
Els dispositius han d’estar vinculats a un domicili o a un negoci per tal de complir amb un altre requisit legal: que es pugui aplicar una taxa d’escombraries justa, amb reduccions per als contribuents que separin bé els residus. Els descomptes s’aplicaran en funció del nombre d’aportacions que es facin de les diferents fraccions, sempre que no se superi el topall màxim fixat per a la fracció de la resta. De fet, el Ple municipal d’octubre, celebrat el dijous 16, va modificar la taxa d’escombraries per incorporar els descomptes que s’aplicaran a partir del 2026 per incentivar el reciclatge.
Des que va tenir lloc la primera reunió, el 23 de setembre, fins a aquest cap de setmana, s’han anat instal·lant les noves àrees de contenidors, fins al punt que la substitució de tots els antics està molt a prop de culminar-se. Això es va notar durant al final de la xerrada de dissabte, quan un bon nombre de persones van aprofitar el torn de paraula per expressar queixes i preguntes sobre aspectes com la ubicació d’alguns contenidors o l’estretor de les obertures. També es van plantejar dubtes sobre els descomptes en la taxa d’escombraries. Quant a això últim, algunes veus van criticar que els contenidors computaran el nombre d’aportacions, però no registraran els casos de persones que hi llencin residus impropis en relació amb la fracció corresponent. Sobre aquesta darrera queixa, es va apuntar que l’únic sistema que permet identificar i evitar aquests casos és el porta a porta.
Tant la xerrada com la majoria de respostes a les preguntes del públic van ser a càrrec de les dues expertes de l’empresa Vincle Ambiental, si bé també van participar-hi l’alcalde, Jaume Oliveras, i el regidor d’Hisenda, Artur Gual. Es va recomanar a moltes de les persones que van intervenir que utilitzin els canals d’atenció personalitzada per solucionar casuístiques concretes. A banda, es va insistir en les facilitats que tindrà la ciutadania del Masnou en comparació amb altres municipis on s’han implantat sistemes més complexos i restrictius per millorar els seus percentatges de reciclatge.
Tal com van assenyalar, només hi ha dos sistemes que permeten complir les exigències legals vigents: el porta a porta i els contenidors intel·ligents, i tots dos es poden aplicar de manera més o menys complexa i rigorosa. Al Masnou s’ha descartat el porta a porta, després d’una prova pilot que no va donar bons resultats, perquè és un sistema més car i per l’alta densitat de població de molts barris. L’avantatge del porta a porta és que, a l’hora d’aplicar les bonificacions, permet identificar i diferenciar els contribuents que no separen correctament els residus i els que sí ho fan. En aquest sentit, es va fer una crida al civisme, ja que, en un sistema basat en els contenidors intel·ligents, seran tots els veïns i veïnes els que, a fi de comptes, hauran d’assumir taxes d’escombraries més cares si continua havent-hi persones que no separen correctament els seus residus.