El Ple del mes de febrer, celebrat el dia 20, va aprovar el nou Pla d’igualtat 2025-2029, que servirà com a full de ruta per fomentar la igualtat efectiva entre dones i homes al municipi. Aquesta iniciativa dona continuïtat a les accions iniciades amb l’anterior pla municipal 2016-2020, que posteriorment es va concretar en un pla operatiu per al període 2018-2022 per facilitar-ne l’aplicació.
Davant la necessitat d’actualitzar i adaptar les polítiques d’igualtat a la realitat actual del municipi, l’Ajuntament del Masnou ha impulsat aquest nou pla amb una vigència de quatre anys, del 2025 al 2029, per garantir l’execució de les accions previstes. Tal com va explicar la regidora d’Igualtat, Monika González, amb aquest nou pla, l’Equip de Govern vol reafirmar el seu compromís amb la igualtat de gènere i la implementació de polítiques transversals que afavoreixin la igualtat d’oportunitats entre dones i homes. “No és només una eina per a la sensibilització i l’educació, sinó que també és un compromís ferm per part de l’Ajuntament per promoure la igualtat de gènere en tots els àmbits”, va destacar.
Aquest document estableix un marc d’actuació ampli que permetrà abordar els diversos àmbits d’anàlisi i reforçar o millorar aquells aspectes necessaris per avançar cap a una societat més justa i equitativa. En aquest sentit, González va subratllar la importància de la formació i l’educació com a eines essencials per erradicar desigualtats: “Amb aquest pla podrem implementar programes educatius que abordin la violència de gènere, la importància del consentiment i la necessitat de respectar les diferències.” A més, la regidora va posar èmfasi en la necessitat de promoure espais de reflexió entre la ciutadania: “Hem de fomentar el diàleg i la reflexió entre els nostres joves, perquè puguin construir una societat més justa i equitativa.” També va destacar la importància d’un enfocament col·laboratiu en aquestes polítiques, en considerar que és essencial involucrar-hi les famílies i la comunitat educativa.
El pla vigent havia estat prorrogat dues vegades, el 2022 i el 2023, fet que evidenciava la necessitat d’un nou document estratègic que recollís els reptes actuals i consolidés els avenços assolits fins ara. La proposta es va aprovar amb 15 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) i Junts (4 vots), mentre que Fem Masnou (4 vots) i el PP (2 vots) es van abstenir, amb un total de 6 abstencions.
Els dos grups de l’oposició que es van abstenir van argumentar les seves reserves respecte al pla aprovat. Antonio Marset (PP) va justificar la seva posició afirmant que, tot i estar d’acord amb les idees fonamentals, discrepaven del pla d’actuació presentat: “Estem d’acord amb les idees fonamentals que s’hi expressen, però no tant pel que fa al pla d’actuació per solucionar aquest greu problema. No ens agraden algunes actuacions, sobretot a les escoles i en actius de la societat, perquè entenem que això implica una càrrega política amb la qual no estem d’acord.”
D’altra banda, Carme Baños (Fem Masnou) va reconèixer la solidesa teòrica del pla, però va criticar la manca de concreció en les accions previstes. També va recordar que el seu grup havia votat a favor del pla anterior com un gest de confiança cap al Govern, però consideraven que aquest nou no complia les expectatives i en va criticar la manca de previsió econòmica i de planificació temporal. “Ens presenten un pla sense establir un calendari ni un pressupost clar, i les xifres destinades a la igualtat continuen sent irrisòries”, va denunciar. També va posar en dubte la coherència interna del document en relació amb les altres polítiques municipals. “Se’ns diu que el Pla impregna totes les regidories, però hem detectat contradiccions entre elles”, va assenyalar. Finalment, la regidora de Fem Masnou va resumir la seva posició amb una valoració global del document: “Aquest pla, exhaustiu en la part teòrica és ple de bones intencions, que compartim, però sense accions concretes, sense pressupost per dur-les a terme i amb un calendari imprecís. Creiem que així no es pot treballar”, va concloure.
A l’inici del Ple, l’alcalde, Jaume Oliveras, va fer referència a l’esfondrament de la teulada d’una casa al carrer d’Amadeu I, un incident que havia ocorregut aquell mateix dia i que, afortunadament, no havia causat danys personals. L’alcalde va informar que els bombers, la Policia Local, els Mossos d’Esquadra, Protecció Civil i els serveis tècnics municipals havien actuat amb celeritat per garantir la seguretat de la zona, avaluar l’estat de l’edifici afectat i minimitzar les afectacions als veïns. A més, va expressar la predisposició per ajudar els afectats i, en aquest sentit, Oliveras va reafirmar el compromís del consistori de “donar el màxim suport a les famílies afectades, perquè puguin recuperar com més aviat millor la normalitat al nostre municipi”.
Una ciutadana va intervenir a l’audiència pública prèvia al Ple per exposar queixes i demanar millores a l’entorn de l’estat del barri de Santa Madrona, un tema recurrent en l’audiència pública.