Albert Vidal explica com promoure estratègies empresarials socialment responsables

Última revisió 02-10-2024 09:53
01/10/2024

El director gerent de la Fundació el Maresme ha estat convidat a una nova edició de les Jornades Cafè i Empresa

 

“Estar en l’àmbit social no vol dir tenir responsabilitat social.” És el primer que ha dit aquest matí de l’1 d’octubre el director gerent de la Fundació el Maresme, Albert Vidal, a l’inici de la seva ponència sobre la responsabilitat social com a estratègia empresarial. Ho ha explicat en el marc d’una nova edició de les Jornades Cafè i Empresa, que organitza l’Ajuntament del Masnou a través del Centre d’Empreses Casa del Marquès.

Cada vegada són més les empreses que volen tenir un compromís amb la societat a través d’accions que contribueixin positivament en l’entorn en què desenvolupen la seva activitat. Tal com ha explicat el ponent, la responsabilitat social corporativa (d’ara en endavant RSC) és un model de gestió empresarial basat en criteris responsables en l’àmbit econòmic, social i ambiental, orientat a incrementar la competitivitat i fomentar el desenvolupament sostenible de les empreses, al mateix temps que contribueix a construir una societat millor. “Crec que tota empresa, organització o entitat hauria de tenir interioritzat aquest compromís, però, per això, a dins hi ha d’haver persones que creguin a tirar endavant polítiques d’RSC”, ha afirmat. Això implica el compliment de la legislació en tots aquests àmbits, però també de qualsevol altra acció voluntària de l’empresa per millorar la qualitat de vida dels seus empleats, la comunitat de l’entorn i el conjunt de la societat.

Fent referència al títol de la seva ponència, quant als eixos de polítiques socialment responsables que implementen les empreses que integren la responsabilitat social, Albert Vidal ha anomenat quatre vectors principals: la qualitat laboral de les persones treballadores que integren l’empresa,  el respecte pel medi ambient, el retorn a la comunitat  i el compromís per generar un impacte positiu a l’entorn, i la transparència en la comunicació de les seves accions. Aquesta explicació ha precedit a la de les tres vies per les quals, segons Vidal, les empreses s’incorporen a la responsabilitat social: per convicció, conveniència o per coerció.

Al llarg de la seva dissertació sobre la importància de l’RSC i com implementar-la a les empreses, a més de posar exemples de marques que la integren al cor de l'estratègia empresarial, n’ha ofert d’altres que actualment s’apliquen a la Fundació Maresme, d'on actualment és director gerent.  Aquesta entitat, d’iniciativa social sense ànim de lucre, amb naturalesa de fundació privada, promou i impulsa la integració social i la millora de la qualitat de vida de les persones amb dificultats especials i necessitats complexes —principalment amb discapacitat intel·lectual—, de la comarca del Maresme i de les seves famílies. Entre les pràctiques positives que duen a terme en matèria de responsabilitat social en l’àmbit laboral es troben la de la creació d’un comitè delegat d’RSC que vetlla per tal que la missió de l’empresa s’assoleixi amb criteris socialment ètics i compromesos amb la societat. També s’hi troben el complement de millora de la prestació econòmica en situació de baixa temporal, el finançament de la formació, la cessió d’espais i material, les excedències voluntàries, la flexibilitat horària, les bestretes econòmiques o les jubilacions parcials anticipades, entre d’altres. Quant als criteris responsables en l’àmbit mediambiental, el director gerent ha parlat de les bones pràctiques d’estalvi energètic amb mesures com la instal·lació de plaques fotovoltaiques. També han endegat altres iniciatives com campanyes de donació de sang, aliments o joguines.

Aquests exemples han servit a Vidal per fer entendre a les persones assistents que emprendre aquest tipus d’accions no és només una qüestió de grans empreses, sinó que totes, per petites que siguin, poden dur a terme iniciatives de responsabilitat social. “L’RSC pot aplicar-se a qualsevol tipus d'empresa o organització”, ha afirmat per animar les empreses a incloure-la dins del seu pla estratègic.

Vidal ha compartit l’esmorzar amb prop d’una vintena de representants del teixit productiu local que han aportat reflexions que han servit per posar en valor el propòsit que estan incorporant moltes empreses els darrers anys i que rau a realitzar accions que beneficien la societat i el seu entorn.  A més de les persones empresàries i emprenedores assistents, Vidal ha estat presentat per l’alcalde, Jaume Oliveras —que no s’ha pogut quedar a la dissertació—, acompanyat per la primera tinenta d’Alcaldia i regidora de Promoció Econòmica, Maria Llarás. Oliveras ha remarcat la importància dels serveis que ofereix la Fundació el Maresme al Masnou, amb els projectes del Centre Ocupacional Can Targa i del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP). D'altra banda, Llarás, ha explicat que les organitzacions són cada vegada més conscients de la seva actuació i obligació davant la responsabilitat social  i, també ha parlat de la importància de contribuir a la comunitat.