La coeducació, protagonista en l'acte d'inauguració del curs 2019-2020

Última revisió 23-10-2019 08:10
22/10/2019

L’Ajuntament i els centres educatius volen establir un pla per abordar els estereotips de gènere

La coeducació va centrar l’acte oficial d’inauguració del curs 2019-2020, que va tenir lloc ahir al vespre a la Sala Joan Comellas de l’Edifici Centre. Van assistir-hi una trentena de persones, principalment membres de la comunitat educativa, així com regidors i regidores de l’Ajuntament. Tant l’alcalde, Jaume Oliveras, com la tercera tinenta d’Alcaldia i regidora d’Educació, Cristina Ramos, van explicar la intenció d’elaborar un pla transversal amb la comunitat educativa per establir de forma conjunta i coordinada la coeducació a les escoles i instituts del Masnou.

Núria Solsona, professora, investigadora i experta en coeducació, va pronunciar la conferència “La coeducació i els sabers femenins a l’aula”. Ho va fer d’una forma molt participativa, animant l’audiència a dialogar i exposar les seves opinions, conscient que alguns centres educatius del Masnou ja han introduït la coeduació en el seu dia a dia.

“Tothom creu que en sap, de coeducació, i què fer per impulsar-la, però a l’hora de fer-ho, hi ha diferents nivells i característiques”, va introduir Solsona. La idea central de la seva tesi és que “cal fer desaparèixer els gèneres, fer-ne una barreja, per aconseguir la llibertat de ser, que cadascú sigui com vulgui”. Va incidir en la necessitat de combatre els estereotips ben aviat, en la primera infància, citant estudis que demostren que a partir dels dos anys, els nens i nenes ja interioritzen idees com que les nenes són fràgils i delicades i els nens, decidits i forts.

“La idea és que tant la família com l’escola socialitzin els infants des del model coeducatiu, de manera que, quan creixin, puguin tenir elements per decidir”, explicava. Va incidir en el fet que els estereotips de gènere perjudiquen les nenes i les dones, però també els nens i homes. A tall d’exemple, i a més de citar estereotips masculins negatius, va exposar dades de mortalitat en infants i joves més altes en el gènere masculí per causes com suïcidis, accidents, consum de drogues, homicidis i esports de risc.

D’aquesta manera va contraposar el model anterior de la coeducació, basat en la idea central que les nenes han de poder fer tot el que fan els nens, a un altre nivell més desenvolupat, centrat en el fet que cal treballar per a les nenes i per als nens. A l’hora d’emprendre accions concretes, Solsona va concretar que no s’haurien d’aplicar patrons generals, indiscriminats i a tot arreu, sinó que s’han de tenir en compte les característiques de la comunitat i de les famílies que en formen part.

D’entre les mesures que es poden aplicar, va citar exemples com crear un fons comú del material educatiu, com ara contes i obres audiovisuals, observar quines joguines tenen a l’abast, quin ús en fan els nenes i les nenes, els jocs que s’estableixen al pati i els rols que adopten els uns i les altres... Però també va demanar que es pari atenció a la manera com les persones adultes s’adrecen a les nenes i als nens, en aspectes tan subtils com el to de veu o si s’utilitza un llenguatge realment inclusiu.

Després de l’interessant diàleg que va establir Solsona, es va cloure l’acte amb dues peces musicals interpretades pel conjunt vocal de l’Escola Municipal de Música del Masnou (EMUMM) format per les alumnes Clara, Maria, Marina i Martina, i dirigides per la professora Maria Guirado. La qualitat de les veus va arrencar sonors aplaudiments de les persones que van gaudir-ne.