El Masnou preveu ampliar l'àrea verda d'estacionament regulat

Última revisió 13-12-2023 14:48
13/12/2023

Una audiència pública dona a conèixer les noves propostes en relació a les zones verda, blava i taronja del municipi

 

 

La bona acollida de l’àrea verda durant la prova pilot realitzada el darrer any en un sector concret del Masnou ha fet que, a més d’implementar-la definitivament, se n’hagi plantejat una ampliació que abraçaria tota la part baixa-mitja del municipi, on es troben les zones amb alta concentració de demanda d’aparcament per part dels residents. Així en van informar l’alcalde, Jaume Oliveras, i el regidor de Mobilitat, Ricard Plana, a l’audiència pública que va tenir lloc l’ 11 de desembre, en què es van explicar amb detall les noves propostes a l’entorn d’aquesta modalitat d’estacionament. La trobada també va servir per recollir diferents aportacions de la ciutadania que permetran millorar aquest projecte.

La nova proposta dividiria la zona verda en quatre grans àrees (A, B, C i D). Amb la delimitació concreta de carrers encara per definir en funció de les pròximes reunions sectorials que s’han de dur a terme, aquest seria el plantejament actual (enllaç). Totes elles estarien senyalitzades amb la lletra corresponent pintada al paviment i, a les àrees compartides, és a dir, als carrers de transició entre dues àrees, es pintarien dues lletres.

El Masnou compta amb tres zones d’estacionament regulat a la via pública al municipi: blava, verda i taronja. La unificació dels horaris de pagament  (de 9 h a 20 h) a les tres zones és una de les millores que també es van presentar a l’audiència pública. Així mateix, l’any passaria a agrupar-se en dos períodes: el d’estiu (de l’1 de juny al 30 de setembre) i el d’hivern (de l’1 d’octubre al 31 de maig). Durant la temporada d’estiu, es contemplaria el pagament tots els dies en qualsevol de les tres zones (la taronja seguiria essent gratuïta per a les persones empadronades al Masnou que paguen l'impost de vehicles al municipi).  Però, en canvi, a la temporada d’hivern, es pagaria a les zones verda i blava tots els dies excepte diumenges i festius. A l’àrea taronja, no es pagaria en cap cas, tal com fins ara.

Quant a les tarifes, n’hi hauria dues segons si els titulars dels vehicles en són residents (persones empadronades al Masnou amb el seu vehicle tributant al municipi) o forans (persones empadronades al Masnou amb el seu vehicle tributant fora del municipi o persones no empadronades al Masnou). En aquest enllaç podeu veure la  graella de la proposta de les tarifes per hora. Els residents dins l'ambit de la zona verda podrien aparcar-hi abonant una tarifa de 2 euros al mes, tal com fan ara. A més, la nova proposta contempla bonificacions d’un 40% als vehicles amb etiqueta ECO i ZERO. Altres novetats que es plantegen són uns tiquets especials de paquets d’hores per a forans (a la zona taronja), per a treballadors tant residents com forans (a la zona verda i en horari de 9 a 16 h) i també, per a vehicles industrials o comercials (a la zona verda i d’un màxim de 4 h al dia). La millora de les alertes per a la renovació dels tiquets mitjançant avisos a l’aplicació que s’utilitza per a fer els pagaments, també és recull a la proposta.

Tal com va explicar l’alcalde a la trobada, l’Ajuntament treballa en aquesta nova proposta d’ampliació de la zona verda amb la previsió estigui enllestida d’aquí a un any. El projecte “va en la línia de l’aposta per prioritzar les zones de vianants enfront de l’ús del cotxe a dins del municipi”, va exposar Oliveras, que va recordar que “mesures com aquesta són un requisit obligatori a l’hora d’aprovar qualsevol Pla de Mobilitat”.

Per la seva part, Plana va confirmar “la necessitat de regular la mobilitat del vehicles en les diferents zones del Masnou perquè és regulant la circulació i l’aparcament com podem reduir l'ús del vehicle”. També va donar dades de la prova pilot que en confirmaven el balanç positiu, com ara el gran ús que en fa el veïnat (el percentatge de residents que aparquen a l’àrea ha augmentat de 36% al 90%) o la forta davallada de vehicles forans (no residents al Masnou) que hi estacionen, que ha disminuït del 56% al 9%. També va recordar que els vehicles forans que hi estacionen pagant la tarifa de l’àrea verda corresponent representen al voltant d’un 70% dels ingressos totals d’aquest servei.

Quant a les opinions de les persones assistents van ser de tota mena, des dels que hi van estar a favor per representar una millora en el seu dia a dia fins als que hi estaven en contra principalment pel fet d’haver de pagar el servei. També van haver-hi demandes com la de convertir àmbits concrets en zona verda o millorar l’aplicació que s’utilitza per a fer els pagaments. Totes elles van servir per afinar el projecte que preveu la implementació d’aquesta sistema de gestió de l’aparcament en l’espai públic en altres àmbits sectorials del Masnou.