Es presenta el Pla estratègic de comerç del Masnou

Última revisió 12-11-2018 08:54
09/11/2018

“El nou projecte urbanístic que té com a nucli central el carrer de Roger de Flor ha donat com a resultat un nou eix comercial que representarà una nova centralitat al municipi.” Així va començar la presentació del Pla estratègic de comerç del Masnou, de la mà de la regidora de Promoció Econòmica, Sílvia Folch, dijous, 8 de novembre, al vespre. L’acte, al qual van assistir una vuitantena de persones, també va comptar amb l’alcalde, Jaume Oliveras, i el diputat delegat de Comerç de la Diputació de Barcelona, Isaac Albert. Roger Gaspà va participar-hi com a director de l’empresa que ha elaborat el document, RBD Consulting Group.

L’orografia del municipi ha estat un dels impediments pels quals al Masnou no ha existit un centre comercial urbà consolidat. A aquest fet, s’hi han sumat les dificultats d’aparcament a la zona. Després d’una anàlisi, Roger Gaspà va explicar que les darreres intervencions urbanístiques facilitaven la creació d’un nou centre, un canvi vist com una oportunitat de potenciar el Masnou com a destí de compres i enfortir el teixit comercial actual. Quant als efectes sobre el teixit comercial, l’estudi els revela com a positius, amb la generació d'una centralitat comercial urbana que vertebrarà el comerç del municipi. Gaspa va insistir en la idea que “no és tan important si una persona compra en una botiga o una altra del Masnou, sinó que la gent compri al Masnou pel seu atractiu general”. 

A continuació, la regidora Sílvia Folch va exposar les actuacions que s’estan duent a terme des de la Regidoria de Promoció Econòmica en aplicació de les línies estratègiques principals del Pla: potenciar la competitivitat del comerç urbà i millorar el posicionament del Masnou com a destí de compres, oci, lúdic i turístic. 

“Els canvis en la mobilitat estan generant noves formes d’entendre les ciutats i el seu comerç”, va explicar el diputat Isaac Albert, que va veure aquest nou eix comercial com el punt de partida d’un nou Masnou "on es generin noves experiències de compra a favor del comerç de proximitat a partir del treball conjunt entre les administracions i el sector comercial”. 

L’alcalde va cloure la trobada repassant els projectes que s’havien tirat endavant durant aquest mandat per posar el poble en marxa. “Cal un poble on es pugui passejar, fer un espai públic més amable”, va dir, i es va referir a la reurbanització del carrer de Roger de Flor, de muntanya fins a mar, com “la gran rambla del Masnou”. També va parlar sobre l’aparcament i va anunciar la creació de 250 noves places públiques a l’Illa Centre “que tenen per objectiu donar oxigen als residents i dinamitzar el comerç”.


Els hàbits de consum 

L’estudi revela que més del 80% dels masnovins i masnovines compren el producte quotidià al municipi. En canvi, només el 27% compra aquí els productes no quotidians; la resta, es desplaça a zones comercials més grans. Amb tot, aquestes xifres es tradueixen en el fet que, de cada 100 euros destinats a la compra, només 47 es gasten als comerços del Masnou.

L'estructura comercial del Masnou la formen 710 establiments. La presència d’oferta quotidiana (16%) i restauració (14%) segueix el mixt comercial habitual en aquest tipus de municipi. No succeeix igual amb l’oferta de comerç no quotidià, bastant per sota respecte d’altres municipis. Per exemple, a Premià de Mar el comerç no quotidià representa el 40% de l’oferta. Per contra, el capítol de serveis té molta més presència respecte del que s'observa en municipis semblants.