El Masnou inaugura el curs 2018-2019 amb una conferència de Josep Bargalló, conseller d'Ensenyament

Última revisió 17-09-2018 17:20
17/09/2018

El conseller d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló, va oferir divendres, 14 de setembre, una conferència que va servir per inaugurar oficialment al Masnou el curs escolar 2018-2019. Ho va fer després de signar al llibre d’honor de l’Ajuntament i fer una visita a diversos indrets del municipi.

A la conferència van acudir-hi una quarantena de persones, entre les que s’hi comptaven representants de  les direccions de centres escolars, docents i altres membres de la comunitat educativa local. També va participar-hi l’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras, la regidora d’Ensenyament, Sílvia Folch, i altres regidors i regidores de l’Ajuntament. Oliveras va donar la benvinguda a tothom i va agrair al conseller Bargalló la seva predisposició per visitar el Masnou malgrat la saturació de l’agenda del conseller. L’alcalde va fer un breu repàs a la carrera de Bargalló, fent palesa la seva “dilatada experiència”, tant en l’àmbit docent com polític.

La importància de repensar l’educació per millorar l’escola és un dels pilars sobre els que  el conseller Bargalló va basar la seva conferència. Va afirmar que “la innovació no és res si no serveix per millorar”. “És un dels camins per a la millora –continuava Bargalló-, però s’ha de mesurar científicament, perquè no tota innovació avaluada dóna experiències positives; o pot donar-les en una escola o barri concret, però no en un altre”. D’aquí va extreure una de les claus: “Entendre la realitat del centre i la importància de la seva autonomia”.

“L’educació ha passat de ser un dret universal a un bé comú fonamentat en drets personals i universals i que s’estructura a través del servei públic”, va afirmar el conseller abans d’exposar  els quatre eixos en què el Govern de la Generalitat basa la seva política educativa. El primer, aconseguir l’èxit educatiu de l’alumnat, va dir Bargalló explicant que aquest va més enllà de “l’èxit acadèmic”, ja que també inclou els èxits personal, social i professional. Tot plegat, partint de la qualitat del sistema educatiu i de l’equitat social. En segon lloc, impulsar millores metodològiques per garantir l’assoliment de competències, si bé va matisar que seria més correcte utilitzar el terme “habilitat”. En aquest sentit, va anunciar que el departament proposarà l’establiment de xarxes de millora, que serveixin, per exemple, per posar en comú projectes pedagògics dels centres. 

El tercer eix d’acció de govern és la promoció d’un sistema educatiu inclusiu, però sense deixar d’atendre i adaptar-se a la situació i les capacitats de cada cas individual. El quart eix citat per Bargalló va ser  la construcció d’un projecte educatiu de país. Això es pot aconseguir vetllant perquè tots els centres tinguin un projecte educatiu de qualitat i sumant els projectes educatius de ciutat elaborats per cada municipi. Bargalló va confessar que tot plegat és una tasca “difícil però molt il·lusionant”. Va tancar el seu parlament posant en valor la tasca dels equips docents: “Sou uns mestres i professors excepcionals, perquè feu més del que se us demana i molt més del que us paguem”.

El conseller va haver de marxar en acabar la seva conferència per acudir a un altre acte a Tarragona. La inauguració del curs escolar al Masnou, però, va continuar, amb un col·loqui entre el públic i Carles Martínez, secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat de Catalunya; Pere Masó, director dels Serveis Territorials d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental; i Lourdes Gil, responsable de l’Àrea per a la Coordinació i la Planificació Escolar dels mateixos Serveis Territorials.

La Jove Orquestra de Cambra del Masnou va fer que la música no faltés en aquest esdeveniment que dóna el tret de sortida al curs escolar. Un quartet va interpretar diverses adaptacions de cançons ben conegudes d’artistes internacionals.