El Ple aprova l'establiment d'un aparcament públic a l'Illa Centre

Última revisió 08-03-2019 13:57
07/03/2019

S’obriran 250 noves places d’estacionament al centre

El Ple Municipal celebrat ahir, 6 de març, en sessió urgent i extraordinària, va aprovar el projecte d’establiment del servei d’aparcament públic subterrani situat sota la nova plaça resultant de la promoció urbanística Illa Centre.

L’aprovació va tirar endavant de forma molt ajustada. Va obtenir 10 vots a favor, de l’Equip de Govern (ERC, 6 vots), juntament amb els del PSC (2), PP (1) i el regidor no adscrit Joan Fontcuberta. Van ser 9 els vots en contra, del PDeCAT-Unió (5), Cs (2) i ICV (2). Per tant, van resultar decisives les abstencions de la CUP (2).

El Masnou, doncs, guanyarà un nou aparcament públic, amb 250 places d’estacionament, a la primera planta del soterrani de la nova plaça. Entre aquestes places hi ha les que han estat cedides per l’establiment alimentari Bon Preu, que s’obrirà properament a la mateixa plaça. Serà un aparcament públic de pagament, però el projecte aprovat preveu la gratuïtat durant una o dues hores per a les persones que l’utilitzin per comprar al comerç local. Els detalls sobre com establir la gratuïtat vinculada a l’activitat comercial es concretaran amb els convenis que l’Ajuntament preveu signar amb comerços, establiments i entitats del Masnou.

El projecte també preveu la licitació de la gestió de l’aparcament públic. Tindrà una durada d’un any més un altre de pròrroga. Mentre no s’enllesteixi la licitació, serà l’Ajuntament qui el gestionarà de manera directa, amb la intenció de posar-lo en funcionament al més aviat possible.

En la conclusió que va fer l’alcalde, Jaume Oliveras, un cop aprovat el punt, va assegurar que el nou aparcament públic i el model de gestió que s’ha aprovat “són una aposta per la mobilitat sostenible” i serviran per dinamitzar el comerç del centre del Masnou i per facilitar l’aparcament dels veïns i veïnes de la zona.

Debat

La primera tinenta d’Alcaldia, Sílvia Folch, va explicar els detalls del projecte i va ser l’encarregada de debatre’l com a representant de l’Equip de Govern: “És una proposta que fomenta el comerç. S’introdueixen fórmules de gratuïtat a través de convenis i per interès públic, però la resta d’hores han de ser de pagament”. Va detallar que hi haurà dues franges tarifàries: diürna (de 9 a 21 h) i nocturna (de 21 a 9 h). També s’establiran abonaments, diaris i mensuals. Va precisar que el projecte no s'havia pogut enllestir fins a la signatura del conveni amb Bon Preu, que ha cedit a l’Ajuntament les seves places per tal que l’aparcament públic compti amb un total de 250.

Va relatar també com en la proposta final s’han incorporat moltes de les esmenes presentades per un dels grups que van votar-hi en contra, ICV-EUiA. El canvi més rellevant és la reducció de la durada de la licitació, que ha passat de dos anys i dos més de pròrroga a un any i un més de pròrroga. Un altre canvi significatiu és l’ampliació del nombre de places per a bicicletes, que ha passat de vuit a setze.

L’ajustat resultat de la votació denota la intensa negociació política que s’ha dut a terme per aprovar el projecte i poder obrir aquest nou aparcament públic. De fet, l’únic grup que ha canviat de posició entre un ple i l’altre ha estat la CUP, que en la sessió anterior va votar-hi en contra: “Passem a l’abstenció per tal de no impedir que el punt tiri endavant”, va afirmar Dídac Miro, regidor de la CUP. “Ho fem pels compromisos que ha pres el Govern en matèria de la gestió dels serveis públics. D’una banda, per la reducció del termini de la concessió [de la gestió de l’aparcament] i, de l’altra, per la creació de la comissió [sobre la remunicipalització dels serveis públics]”.

Màxim Fàbregas, portaveu d’ICV-EUiA, l’únic grup que va presentar-hi esmenes, va admetre que entre la sessió del febrer i la d’ahir s’han incorporat algunes de les seves peticions, i que s'ha modificat el projecte inicial en qüestions com l’escurçament del període de licitació. “Però no ho considerem suficient i per això hi votem en contra”, va sentenciar. De fet, van mantenir bona part de les esmenes per tal que se sotmetessin a votació, per blocs, però van ser totes rebutjades.

Fàbregas va esmentar “dues dificultats insalvables” per mantenir l’oposició del grup al projecte tot i els canvis introduïts. La primera, que no s’ha acceptat la proposta d’ICV-EUiA d’establir la gratuïtat de l’aparcament en la franja de 20 a 22 h. També proposava que no s’hagués de pagar en determinades hores i dies de la setmana per afavorir l’activitat cultural del centre del municipi, cosa que també s’ha rebutjat. La segona dificultat que va citar va ser el rebuig de l’Equip de Govern a la proposta del seu grup en la qual es demanava que els convenis que es vulguin signar amb comerços, establiments i entitats –per establir exempcions de pagament– s’aprovin per majoria absoluta del Ple en lloc de fer-ho a través dels òrgans que en tenen la competència, mitjançant les sessions de la Junta de Govern Local o per resolucions d’Alcaldia.

Eduard Garcia, del PDeCAT-Unió, va criticar els canvis realitzats en el projecte en un curt espai de temps i va posar en dubte que el període de licitació escurçat permeti que l’empresa que s’hi presenti pugui amortitzar la inversió. Amb tot, els motius principals pels quals van votar-hi en contra eren similars als d’ICV-EUiA. Sol·licitaven la gratuïtat absoluta durant la franja nocturna, establint el mateix sistema tarifari i d’horari que a les zones blaves: “Hi ha un problema d’aparcament al Masnou i ara els veïns hauran de pagar si volen utilitzar-lo de nit (...). Creiem que la nostra proposta beneficiava el comerç local i solucionava en part el problema de la manca d’aparcament a les nits. Ens veiem obligats a votar-hi en contra”.

Per contra, Ernest Suñé, del PSC, va criticar de manera contundent la pretensió d’establir un model de gratuïtat durant les nits en aparcaments soterrats: “Pagar és la solució menys dolenta. Es garanteix que hi hagi vigilància i s’evita que es converteixi en un focus de conflicte”. Per argumentar-ho va recordar els problemes que hi ha en altres aparcaments del municipi que són gratuïts durant les nits. També va especificar que els agents de la Policia Local no poden actuar en un pàrquing soterrat com ho poden fer a la via pública. Per a Suñé, la prioritat és obrir-lo com més aviat millor i es va mostrar satisfet amb el model que finalment s’ha aprovat, considerant que serà positiu per a la ciutadania i per al comerç local.

En la mateixa línia es van expressar els altres dos regidors que van votar-hi a favor, Antonio Marset (PP) i el regidor no adscrit Joan Fontcuberta. Ambdós van coincidir a afirmar que serà un aparcament públic, amb costos de manteniment i gestió, i que qui hi aparqui el seu vehicle ha de pagar. Alhora, tots dos es van mostrar favorables a la signatura de convenis per establir exempcions amb limitacions temporals i amb l’objectiu d’afavorir la rotació de vehicles i les compres als comerços locals. Marset, però, va introduir-hi una objecció: “Ens costa d’empassar el fet que es pugui crear una empresa pública per gestionar-lo. No ens agrada que no pugui ser de gestió privada i d’ús públic si això té un menor cost. On millor estan els diners és a la butxaca del ciutadà”.

A l’altra banda, Cs completa els grups que van votar-hi en contra, si bé el seu portaveu, Frans Avilés, va exposar un motiu diferent als esgrimits pel PDeCAT-Unió i per ICV-EUiA. Segons va afirmar, el model proposat per l’Equip de Govern afavoreix "la gran superfície Bon Preu”. “De les 250 places, una gran part seran per a aquesta gran àrea comercial”. Per a Avilés, Bon Preu hauria de fer-se càrrec d’una part dels costos de manteniment, que seran assumits per l’Ajuntament, “de manera que aquesta gran àrea no es beneficiï de la gratuïtat temporal per als seus clients sense assumir costos”. “No hi votarem a favor, perquè no podem afavorir una gran àrea comercial a costa dels recursos de tots els ciutadans”. La primera tinenta d’Alcaldia, Sílvia Folch, va respondre que “no hi ha cap premi per a Bon Preu”. “No en surt beneficiat –continuava Folch–, sinó que cedeix 100 places d’estacionament seves per a ús públic”.

Altres punts del Ple

En aquesta sessió plenària extraordinària i urgent també es van sotmetre a votació les mocions que finalment s'havien ajornat al Ple del 28 de febrer, ja que va ser una sessió especialment llarga que va acabar pels volts de les dues de la matinada de l’1 de març.

Són les següents:

  • Declaració institucional presentada pel Grup Municipal d'ICV-EUiA sobre el desbloqueig immediat del vaixell d'Open Arms retingut al Port de Barcelona.
    - S’aprova amb 15 vots a favor (ERC, PDeCAT-Unió, CUP i ICV-EUiA), 2 en contra (PP i regidor no adscrit Joan Fontcuberta) i 4 abstencions (Cs i PSC).
     
  • Declaració institucional presentada pels grups municipals del PSC-CP i ERC-AM-MES, promoguda pels sindicats UGT i CCOO, en suport a la vaga del dia 8 de març, Dia de la Dona Treballadora i altres mesures.
    - S’aprova amb 15 vots a favor (ERC, PDeCAT-Unió, ICV-EUiA i PSC), 3 en contra (Cs i PP) i 3 abstencions (CUP i regidor no adscrit Joan Fontcuberta).
     
  • Declaració institucional presentada pel Grup Municipal d'ICV-EUiA de suport a la vaga feminista del 8 de març.
    - S’aprova amb 16 vots a favor (ERC, PDeCAT-Unió –excepte el regidor Jordi Matas–, CUP, ICV-EUiA i PSC), 1 en contra (PP) i 4 abstencions (Cs, regidor del PDeCAT-Unió Jordi Matas i regidor no adscrit Joan Fontcuberta).

Just abans de donar per acabada la sessió plenària, l’alcalde, Jaume Oliveras, va convidar la ciutadania a participar en els actes que s’organitzen al voltant del 8 de març, Dia Internacional de les Dones.

Ple extraordinari i urgent del 6 de març del 2019.
Ple extraordinari i urgent del 6 de març del 2019.
Autor: Domènec Cano Senties.